woensdag, 07 november 2012 10:45

400 jaar Nederland-Turkije? PVV is niet in feeststemming

Dit jaar viert Nederland 400 jaar handelsbetrekkingen met Turkije. De provincie Gelderland viert vrolijk mee, zo werd ons in de provinciale staten meegedeeld.

De Partij Voor de Vrijheid heeft hier grote moeite mee.

Turkije heeft een lange geschiedenis van verovering en onderdrukking waar het geen rekenschap over wil afleggen. De verovering van de Balkan is onverwerkt verleden en erkenning van de genocide op de Armeniërs zelfs strafbaar in Turkije.

Echter ook recentelijk laat Turkije zich van zijn slechtste kant zien. Cyprus wordt tot op de dag van vandaag niet door Turkije erkend. Cyprus is nota bene een EU-lidstaat. Nederland en Cyprus hebben niet alleen gezamenlijke wortels in de grieks-romeinse beschaving maar bepalen ook een gezamenlijke toekomst  aan de Brusselse vergadertafels. Dat betekent dat bij een EU-lidstaat onze eerste solidariteit behoort te liggen. Cyprus is een gedeeld eiland, waarbij de oorspronkelijke bevolking op het noordelijk deel is gezuiverd en vervangen door Turkse kolonisten. De hoofdstad Nicosia is een stad met een gedemilitariseerde zone vergelijkbaar met Berlijn in de hoogtijdagen van de Koude Oorlog. Hoe kan Cyprus in hemelsnaam in dialoog met Turkije, als het bestaansrecht van Cyprus door Turkije niet eens wordt erkend. De provincie Gelderland gaat in ieder geval een feestje vieren.

Het huidige bewind van Turkije, onder leiding van premier Erdogan, stelt zich ronduit oorlogszuchtig op. Deze Erdogan is geen lieverdje ;  De uitspraak  "Minaretten zijn onze bajonetten, koepels onze helmen, moskeeën onze kazernes en moslims onze soldaten" is van hem. De ‘doe normaal man’-aanvaring tussen Wilders en Rutte ging dan ook over deze Turkse premier.

Turkije heeft afgelopen najaar Cyprus en Israël gedreigd met oorlog als beide landen doorgaan met de voorgenomen gasboringen in de Middellandse Zee. Turkije heeft Israël gedreigd met oorlog na het Gaza flotilla–incident, waarbij Turkse actievoerders werden gedood nadat ze Israëlische soldaten aanvielen. Turkije steunt het Hamas-bewind in Gaza dat dagelijks nog raketten afschiet op de Israëlische steden en dorpen. Turkije valt regelmatig noordelijk Irak binnen met zijn tanks en Turkije is onlangs door druk diplomatiek verkeer afgehouden van een militaire interventie in Syrië. De wrijvingen tussen de islamitische AKP partij van Erdogan en de Turkse legertop met daarop het voltallig ontslag van de (seculiere) turkse legertop afgelopen zomer zou ons dan ook grote, grote zorgen moeten baren. De provincie Gelderland viert ondertussen gewoon zijn feestje.

De positie van minderheden in Turkije is ronduit slecht.

De koerden hebben geen recht op hun eigen taal en cultuur, dorpen worden met de grond gelijkgemaakt, koerdische burgers worden zonder proces vastgezet en martelingen in de turkse gevangenissen zijn aan de orde van de dag. De onderdrukking van de koerden kreeg een nieuw dieptepunt op 28 december jl., toen Turkije met een bombardement 35 vrouwen en kinderen doodde.  Het proces in Diyarbakir tegen 152 koerdische politici is in december 2011 weer hervat. Het merendeel van deze Koerden, politici en mensenrechtenactivisten, zitten als sinds april 2009 in voorlopige hechtenis. Rechten worden met voeten getreden.

Ook christenen hebben het alles behalve gemakkelijk in Turkije. Christenen worden nog steeds structureel achtergesteld, geïntimideerd en soms zelfs vermoord om hun geloof.

En met dit land wil de provincie Gelderland een feestje vieren ?

Er is niks mis met handelsbetrekkingen. Zaken zijn zaken.

Nederland doet zaken met vele landen waar het met de mensenrechten slecht gesteld is. Maar dat wil niet zeggen dat we met die landen dan ook een feestje kunnen gaan bouwen en de diplomatieke problemen en mensenrechten laten voor wat het is.

Gezien de treurige houding tegenover een EU-lidstaat, de oorlogsretoriek en het schenden van de mensenrechten is, wat de PVV betreft, een feestje met Turkije volstrekt ongepast.

Eric Venema

Statenlid Partij Voor de Vrijheid

Meer in deze categorie: Bijensterfte is geen bijzaak »