Waarschuwing

JUser: :_load: Kan gebruiker met ID: 75 niet laden

dinsdag, 24 januari 2012 23:00

vermindering bestuurders en volksvertegenwoordigers

In het regeerakkoord is opgenomen om het aantal bestuurders en volksvertegenwoordigers te verminderen met 25%. In deze tijd van bezuinigingen is dat geen vreemd voorstel.

Wij moeten ons er van bewust worden dat de bomen niet meer groeien tot aan de hemel. Er is een tijd van matiging aangebroken. Gedeputeerde Staten is al op de zaken vooruit gelopen en heeft, uit haar zelf, het aantal Gedeputeerde Staten leden al verlaagd naar 5. Hiervoor, namens de PVV fractie, onze complimenten. Vooral aan de VVD, die daar naar alle waarschijnlijkheid een grote rol hierin heeft gespeeld. Als deze aanname onjuist is, zou ik dat graag van Gedeputeerde Staten vernemen. Binnen het bedrijfsleven en de zorg is het heel normaal dat er efficiënter gewerkt wordt. Aan de burgers worden grote offers gevraagd. Zij gaan gebukt onder hoge lasten zij moeten steeds meer werken voor minder. De PVV fractie vindt het dan ook normaal dat er ook in het eigen vet gesneden wordt. Er zijn partijen die van mening zijn, dat door deze maatregelen, de werkdruk toeneemt. Persoonlijk ervaar ik ook werkdruk. Maar dat is ook mijn eigen keuze. Het is een eer om volksvertegenwoordiger te mogen zijn en ik ben dankbaar dat onze kiezers deze kans hebben gegeven. Maar door de juiste prioriteiten te stellen hoeft de werkdruk niet toe te nemen. Minder tijd dwingt tot meer efficiëntie. De PVV fractie is van mening dat het democratisch proces niet onder druk komt te staan door inkrimping van het aantal volksvertegenwoordigers. Het democratisch proces is niet afhankelijk van de aantallen. De democratie wordt meer bedreigd door achterkamertjes politiek, zaken onder de pet te houden en het verstrekken van onjuiste informatie. Ook zijn er partijen die beweren dat de afstand tussen de politiek en burgers vergroot wordt, door de vermindering van het aantal volksvertegenwoordigers. Ik zal u snel uit de droom halen: deze afstand wordt niet gecreëerd door aantallen maar door de arrogantie van een groot deel van de politici. Men luistert niet meer vanuit de ivoren toren naar de burgers. De burgers voelen zich in de steek gelaten. Wij zijn ons er wel van bewust, dat de kleine partijen van het politieke speelveld kunnen verdwijnen. Maar ook daar hebben wij een oplossing voor: het dierenwelzijn is in goede handen bij de PVV. Daarnaast hebben wij respect voor de ouderen. Wij hebben veel van onze welvaart aan hen te danken. Dus dat gaat dan wel goed komen. Het gaat er immers om dat je je doel bereikt en daar mogen best persoonlijke offers voor gebracht worden. Politici hebben een voorbeeld functie en kunnen niet enkel offers vragen aan de burgers.

Ik rond af, het huidige kabinet heeft het lef om niet alleen offers te vragen van de burgers maar ook te snijden in het eigen vlees. De PVV fractie kan zich vinden in het voorstel van het kabinet en zal tegen het ontwerp voorstel van Gedeputeerde Staten stemmen.

Ik dank u voor uw aandacht.

Meer in deze categorie: « Betoog Orientalis Topsport »