Waarschuwing

JUser: :_load: Kan gebruiker met ID: 75 niet laden

woensdag, 28 september 2011 00:00

Verstrekking overbruggingssteun Oriëntalis naar aanleiding van kwartaalrappartage

Voorzitter,

Op basis van een nieuw masterplan wilt Gedupteerde Staten een overbruggingssteun toewijzen van 835.000 euro met als reden dat Oriëntalis dan de komende decennia vooruit kan. Een eenvoudige rekensom laat zien dat dit niet haalbaar is.

Men verwacht nl 100.000 bezoekers per jaar. Stel dat iedere bezoeker 10 euro betaalt, opbrengsten 1 miljoen per jaar. Daar kan het museum niet op draaien. Daarnaast kan de 20 miljoen die nodig zijn voor de doorstart, direct worden afgeschreven. Met de inkomsten van 1 miljoen per jaar kan deze nooit terug verdiend worden. De 20 miljoen is verdeelt in 2 fasen: In de eerste fase heeft men 14,1 miljoen nodig en in de tweede fase 5,9 miljoen. Betreffende de eerste fase stelt Oriëntalis een dekking voor met onder andere een post van 12 miljoen uit het publieke domein. Daarvan vraagt men 6 miljoen aan de provincie. Dus het blijft niet bij het eerder genoemde bedrag van 835.000 euro. Tot nu toe heeft men buiten de gelden van de overheid, aan particuliere fondsen slechts 2,1 miljoen binnen gehaald. Investeerders staan dus niet te trappelen.

De doorstart van Oriëntalis is een onzalige missie. Een ieder met een nuchter gezond verstand kan inzien dat het verder verstrekken van subsidies, opgebracht door de belastingbetalers, totaal geen zin heeft. De 835.000 euro kan net zo goed uit het raam gegooid worden, om de simpele reden dat Oriëntalis nooit op eigen benen kan staan.

Bij deze wil ik een motie indienen. Het verzoek aan Gedupteerde Staten is het volgende: Om per direct de subsidies aan Oriëntalis te stoppen.

Ik dank u voor uw aandacht.