Waarschuwing

woensdag, 28 september 2011 00:00

Innovatie en Investeringsfonds Gelderland

Voorzitter,

Het college wil een revolverend Innovatie en Investeringsfonds Gelderland oprichten en dit fonds vullen met 10 miljoen euro. Dit fonds wordt ondergebracht in een aparte B.V.

Het doel van dit fonds is het financieren van innovatieve bedrijven binnen het MKB. Het fonds zal zich richten op Food, health en Energie en Milieu technologie. Innovatie is van groot belang voor onze toekomst, zodat wij niet achter blijven. De vraag is of de innovatie moeten bewerkstelligen door middel van dit fonds. De PVV is van mening dat dat prima kan zonder het oprichten van een aparte B.V. In deze B.V. wordt 10 miljoen gestort. Hiervoor is eenmalig toestemming nodig van de Provinciale Staten. Daarna , kan de beheerder, Participatiemaatschappij Oost N.V., handelen naar eigen inzicht, uit het zicht van Provinciale Staten. Op deze wijze creëert Provinciale Staten een extra schakel met een blackbox. Bedragen kleiner dan 1,5 miljoen hoeven immers niet voorgelegd te worden. Op deze wijze kan Provinciale Staten haar controlerende taak niet goed uitvoeren. De PVV is niet tegen innovatie. De PVV heeft wel moeite met subsidies. Daar het college de betreffende financiële middelen revolverend wil laten zijn, zijn wij ook niet tegen deze investering in innovatie. Maar wij zien totaal geen heil in het oprichten van een B.V.. ten behoeve van het Investerings- en Innovatiefonds Gelderland. Dan nog de vraag, blijft het bij 10 miljoen (het wordt namelijk 100 miljoen).

Ik dank u voor uw aandacht.