Waarschuwing

JUser: :_load: Kan gebruiker met ID: 75 niet laden

woensdag, 25 april 2012 00:00

Algemene kaderstelling revolverende middelen

Hier ziet u de subsidieregisters van januari en februari. U kunt dat van deze afstand natuurlijk niet lezen dus ik geef u even de highlights.

Heinz, de ketchupfabriek, behaalde in 2011 wereldwijd een jaaromzet van US$ 10,7 miljard met bedrijfsresultaat 1,6 miljard US dollar. (waarvan 581,1 miljoen US dollar voor Heinz Europe). Dit bedrijf kreeg van de provincie Gelderland een subsidie van 1,5 miljoen euro en de burger moet extra opcenten gaan betalen omdat de overheid teveel uitgeeft.

Trouw Nutrition Nederland BV is een dochteronderneming van Nutreco met in 2011 een jaaromzet van 4,7 miljard euro. Dit bedrijf kreeg van de provincie Gelderland een subsidie van 2,6 miljoen euro. De Gelderse burger moet teveel voor zijn elektriciteit betalen zodat de provincie dividend van Alliander kan opstrijken om zijn begroting sluitend te krijgen.

In dit licht bezien is de PVV warm voorstander van revolverende middelen. In een crisistijd waarin een overheid moet bezuinigen moet je gewoon zorgen dat je als overheid gaat bezuinigen. Dus niet burgers extra laten bloeden om dit soort idiote uitgaven te kunnen doen aan miljardenbedrijven. Wij dienen daarvoor een motie in met dictum ; 'beleid te ontwikkelen dan wel regelgeving aan te passen, zodat bedrijven met een dergelijke omzet niet meer in aanmerking komen voor provinciale subsidies'. En met een notitie te komen waarin vermeld wordt hoe het college dit gaat doorvoeren en waarin debovengrens wordt van de omzet per onderneming wordt voorgesteld, om nog in aanmerking te kunnen komen voor provinciale subsidies.

De provincie vraagt ons nu om voor 90 miljoen euro in het schimmige Innovatie –en Investeringsfonds te storten voor het uitgeven van revolverende middelen. Schimmig omdat geld buiten de provincie wordt gebracht, buiten controle van Provinciale Staten en buiten gezichtsveld van Provinciale Staten. Dat is 90 miljoen euro die opgehoest moet worden door bedrijven die als gevolg van de te hoge lasten op hun concurrentiepositie inleveren. Ik heb de gedeputeerde gevraagd hoe de provincie gaat voorkomen dat die 90 miljoen euro niet concurrentievervalsend gaat werken. Het kan niet zo zijn dat je extra belasting gaat betalen of teveel voor je water gaat betalen zodat je concurrent revolverende middelen krijgt toegeschoven. Ik heb op de vraag over de toetsing van concurrentievervalsing nog geen bevredigend antwoord gekregen.

Daarnaast vinden wij de volgorde van toekenning ook fundamenteel verkeerd. Eerst komt er een potje van 90 miljoen euro (bovenop de initiële 10 miljoen euro vorig jaar) en vervolgens worden er projecten bij gezocht. Deze volgorde moet volgens de PVV precies andersom. Eerst dient de provincie te formuleren wat men nu eigenlijk wil, vervolgens daarvoor dekking zoeken. Dan kunt u dit voorleggen aan PS, omdat PS gaat over het alloceren van provinciaal geld. Niet Oost NV, niet het IIG maar Provinciale Staten en helemaal niemand anders. Pas als wij 'ja' hebben gezegd mag u het revolverend middel verstrekken. Nu krijgen we hooguit een rapportage achteraf als het leed al is geschied.

Wij kunnen dit voorstel dan ook niet steunen.

Ik dank u voor uw aandacht.