Waarschuwing

JUser: :_load: Kan gebruiker met ID: 75 niet laden

dinsdag, 28 februari 2012 23:00

Compensatie bijtelling dienstauto’s

Gedeputeerden hebben een dienstauto met chauffeur ter beschikking. Met het gebruik van een dienstauto moet het zakelijk belang van de provincie zijn gediend. De dienstauto is niet bedoeld voor privégebruik. Ter verduidelijking: af te leggen kilometers voortkomend uit niet ambtgebonden nevenfuncties vallen ook onder privé gebruik. Als de gedeputeerden toch de dienstauto privé willen gebruiken, dan is er sprake van een fiscale bijtelling. Deze bijtelling wordt als extra bruto loon aangemerkt, waar over vervolgens belasting moet worden betaald.

Maar er is iets bijzonders aan de hand in ons land van regenten. De toenmalige PvdA minister van Binnenlandse zaken mevrouw ter Horst kwam tot grote opluchting van het Gelderse bestuur, op een mooie dag in januari 2009 met een waar cadeau, mooie rode strik er om heen... Een wijziging van het rechtspositiebesluit van onder .andere de gedeputeerden, waarbij de gedeputeerden de mogelijkheid wordt geboden vanaf 2006 de bijtelling die ontstaat als gevolg van eventueel privé-gebruik van de dienstauto te compenseren. Een voorstel dat warm omarmd werd door Gedeputeerde Staten, want op de voorjaarsnota in 2011 stond er een bedrag geschreven van 428.000 euro ter compensatie van de dienstauto's. De PVV fractie is van mening dat hiermee politieke ambtsdragers graaigedrag vertonen. Voor de compensatie zijn middelen ontvangen in het provinciefonds (600.000 in totaal voor heel Nederland) en deze dienen beschikbaar te blijven voor de afwikkeling met de Belastingdienst. Deze middelen zijn lager dan de werkelijke kosten.

Het aantal kilometers met de dienstauto's is zo toegenomen door meer externe bezoeken en een dubieuze woonplaats, dat in het verleden het budget voor taxiritten met 20.000 euro per jaar overschreden werd. Maar men vond het aantal taxi kilometers toch te gortig worden. Men schafte gewoon een extra dienstauto aan en men huurt gewoon een externe chauffeur in, indien nodig, i.p.v. na te denken over het terug brengen van het aantal kilometers. Het aantal kilometers per jaar is gestabiliseerd op 300.000 per jaar. Dat met één gedeputeerde minder! Dit kan veroorzaakt worden doordat de algemeen directeur zeer regelmatig gebruik maakt van een dienst auto. Hij maakte daar 32 dagen gebruik van in de periode 1 augustus tot en met 31 december 2011 . Dat is meer dan 32 ritten, het zijn er zo 3 per dag. In januari 2014 lopen de leasecontracten af. Daar deze coalitie met één gedeputeerde minder werkt en de dienstauto's er in eerste instantie zijn voor de commissaris van de koningin en de gedeputeerden, is het voorstel om dan één lease auto minder aan te schaffen.

De PVV fractie vindt het onverkoopbaar dat de gedeputeerden een compensatie ontvangen voor de bijtelling terwijl de gewone man en vrouw gewoon het volle pond moeten dokken. En dat in een tijd waarin de broekriem stevig moet worden aangehaald.

Eerlijkheidshalve moet ik wel zeggen dat ik uit betrouwbare bron heb vernomen dat de huidige gedeputeerden de dienstauto niet meer mogen aanwenden voor privégebruik. Bij deze mijn vraag aan Gedeputeerde Staten of dit juist is.

Ik dank u voor uw aandacht.