Voorzitter,
De PVV vraagt zich af waarom er een vergoeding van 7.848 euro betaald moet worden aan de Stichting De Waalboog voor het oversluiten van de garantiestelling. Het risico dat de provincie loopt met de openstaande leningen aan de Waalboog is laag, daar de provincie het eerste pandrecht heeft.
Voorzitter,
Dit college heeft een B.V. opgericht ten behoeve van het fonds van de revolverende middelen. Deze B.V. zal 100 miljoen startkapitaal krijgen. Gedeputeerde Staten heeft aangeven in de commissie AFW dat dit, indien de revolverende middelen niet terug komen, het fonds niet aangevuld wordt. Nu wil Gedeputeerde Staten een reservering maken van 10 miljoen, voor het geval de waarde van de B.V. afneemt.
Voorzitter,
Het college wil een revolverend Innovatie en Investeringsfonds Gelderland oprichten en dit fonds vullen met 10 miljoen euro. Dit fonds wordt ondergebracht in een aparte B.V.
Voorzitter,
Op basis van een nieuw masterplan wilt Gedupteerde Staten een overbruggingssteun toewijzen van 835.000 euro met als reden dat Oriëntalis dan de komende decennia vooruit kan. Een eenvoudige rekensom laat zien dat dit niet haalbaar is.
Voorzitter,
Betreffende de vliegende start, heeft de PVV wat moeite met enige prestatie indicatoren. Het betreft de indicatoren van projekt Cofinanciering EFRO projecten en project Ik StartSmart2.
Voorzitter,
De voorjaarsnota geeft een tussentijdsoverzicht van het lopende begrotingsjaar en dient als uitgangspunt voor de begroting van het daar op volgend jaar. Het stuk dient ter informatie maar het lijkt wel op een verlanglijstje.
Voorzitter,
Met belangstelling heb ik de uitvoeringsagenda gelezen, helaas nam dat meer tijd in beslag dan ik in eerste instantie had verwacht. Het lijkt wel een Russische roman, net zo langdradig. Waar om 10 zinnen gebruiken als het met eentje af kan. Dat werkt een stuk efficiënter. Deze coalitie zegt van transparantie en duidelijkheid te houden, geeft u dan alstublieft het goede voorbeeld.
Voorzitter,
De koersnotitie voor de Gelderse uitvoeringsagenda nodigt uit om mee te denken over de keuzes die gemaakt moeten worden. Dit oogt in eerste instantie sympathiek Maar kennelijk zijn de 4 coalitie partijen niet in staat om zelf keuzes te maken, of durft het college niet? Het college wil draagkracht creëren voor de uitvoeringsagenda. Daar is op zich niets mis mee. Maar is er dan niet voldoende draagkracht binnen de coalitie? Eigenlijk lijkt het er op dat het college van de hele Provinciale Staten één grote coalitie wil maken. Het college gaat polsen waarvoor er de meeste draagkracht aanwezig is en gaat dan uitvoeren. Op deze wijze kunnen zij nooit afgerekend worden. De oppositie kan dan benut worden, kan eigenaar worden van de problemen zonder de credits te krijgen.
Voorzitter,
Nadat ik het coalitie akkoord had gelezen viel mij een paar zaken op: Het geheel is weinig concreet en vermeldt geen doelstellingen, wat het geheel wat lafjes over laat komen. Het toont geen leiderschap. Het biedt niets nieuws zelfs de oude wijn zit in oude zakken. Het lijkt er op dat het oude beleid gewoon wordt voortgezet. Dat blijkt uit het volgende citaat: de provincie kiest voor oplossingsgericht benaderen: als het niet kan zo als het moet, dan moet het zoals het kan. Einde citaat. Dus accepteer je zoals het is. Wat gaat dit college dan veranderen?