Voorzitter,
De islam is een snel groeiende ideologie die zich als een olievlek over Gelderland uitbreid. Naarmate de islamisering in Gelderland toe neemt, zullen de westerse normen en waarden onder druk komen te staan en zal dat leiden tot verlies aan vrijheid en gelijkheid.
Voorzitter, ik zal deze stellingen nader toelichten. Islam is Arabisch en betekent onderwerping. Moslims onderwerpen zich aan de islam door zich te houden aan de sharia. De sharia is in de eerste plaats een religieuze plichtenleer die het menselijk handelen in wereldse en religieuze zaken bepaalt, zowel in de relatie van mensen onderling als van mens tot God.
Vrz,
Zoals ik al eerder heb aangegeven tijdens de commissie is de PVV fractie aangenaam verrast met dit voorstel van de PvdA en het CDA. Deze beide partijen pleiten voor het open houden van de gevangenissen Kruiskamp Doetinchem, De Berg Arnhem en inrichting Oldenkotte in Rekken.
De indieners geven aan dat deze organisaties uitstekend functioneren. En dat naast een toename van de onveiligheid er minimaal 880 directe goed gekwalificeerde arbeidsplaatsen in Gelderland op de tocht staan. Laat dit nu overeenkomen met het PVV initiatief Stopsluitinggevangenissen.nl.
Vrz,
Als u de beleidsrekening door leest lijkt het als of de crisis aan de provincie voorbij gaat. De provincie zit ruim in haar financiële middelen. Als u de beleidsrekening goed bestudeert zijn er een paar opvallende punten. Ik zal mij enkel richten op deze punten.
Opvallend is het resultaat van deze beleidsrekening. GS geeft aan dat het resultaat 11,7 miljoen is. Maar laten wij niet de groei van de reserves buiten beschouwing laten. Deze zijn gegroeid zijn met 52,7 miljoen. De groei van de reserves kan veroorzaakt worden doordat beleggingen meer hebben opgebracht. Maar ook een hogere opbrengst heeft invloed op het resultaat. Het kan ook o.a. veroorzaakt worden door onderbesteding. Het staat als een paal boven water dat de reserves gegroeid zijn met 52,7 miljoen. Het totale resultaat is gewoon 64,4 miljoen .
Vrz,
Zoals u bekend is hebben wij in dit huis een uitvoerig debat gevoerd betreffende het gebruik van dienstauto. Het gebruik van de dienstauto heeft er mede toe geleidt dat er een staatssecretaris is afgetreden. Je zou nu denken dat dit college hier wat van geleerd heeft. Het klopt men heeft er iets van geleerd. Men is in gaan zien dat je moet zorgen dat de regels zo oprekt dat je handelen is afgedekt. Want een Verdaasje wil je natuurlijk niet nogmaals oplopen.
Gelukkig zijn de SP en SGP tot inzicht gekomen en stellen zich kritisch op.
Meneer van Kalmthout geeft als hoogste ambtenaar een slecht voorbeeld door regelmatig gebruik te maken van de dienstauto met chauffeur.
Door de hakken in het zand te zetten en gewoon door te gaan met huidige gang van zaken, wordt de perceptie gewekt dat GS het een en ander verschuldigd zijn aan de algemeen directeur van Kalmthout. Om dit college een handje te helpen, zal ik een motie indienen met het verzoek: om per direct terug te komen op het eerder genoemde besluit en de toestemming aan de algemeen directeur betreffende het gebruik van de dienstauto te ontzeggen.
Voorzitter,
Naar aanleiding van het aftreden van staatssecretaris Verdaas voeren wij in dit huis wederom een debat omtrent deze kwestie, terwijl de reden van zijn aftreden voor ons als PVV fractie eigenlijk al een gepasseerd station is. Immers een jaar geleden is deze kwestie, zij het in de marge, ook al door Provinciale Staten behandeld. Dit nadat wij alle Statenleden hadden voorzien van bewijsstukken die een jaar later voor de heer Verdaas alsnog aanleiding zijn geweest om als staatssecretaris af te treden. Nadat de vergadering van PS in november vorig jaar even geschorst werd omdat men kennis wilden nemen van de inhoud van de bewijsstukken, werd na deze schorsing het volgende namens de fracties in PS naar voren gebracht:
Binnenlandse bestedingen blijven achter,het geen slecht is voor de Gelderse economie. Om de binnenlandse bestedingen aan te jagen is er lastenverlaging noodzakelijk. Echter heeft het college nog steeds moeite met lasten verlichting. Nu heeft het college niet zo heel veel mogelijkheden in deze ter beschikking, maar ze loopt er ook niet echt warm voor, ondanks dat de inkomsten van de provincie fors zijn. Natuurlijk is het zo dat de wet HOF en het schatkist bankieren invloed heeft op de begroting, maar deze statenperiode zit de provincie nog ruim in de middelen. De reserves zullen op 1 janiuari 2013 4,8 miljard bedragen. Juist nu wij voldoende beschikking hebben over de financiële middelen, moeten wij de portemonnee van de burger zo veel mogelijk sparen. Als het college zich nu al niet kan beheersen, hoe moet het dan, als het echt moeilijk wordt? De lasten dienen enkel verhoogd te worden als het moet en niet als het kan.
Voorzitter,
De gemeente Beuningen heeft in het verleden op vrijwillige basis een deel van de landelijke taak op zich genomen betreffende de beton- en metselzandwinning. Dit in samenwerking met de provincie. Het betreft 3 locaties te weten, de Beuningse plas, locatie H1 en de Voorhaven.
Voorzitter,
Voordat ik inhoudelijk in ga op het onderzoeksrapport van Kafi Integrity, wil ik iedereen nog even terug nemen in de tijd. Het is maart 2011. Rond de installatie van de leden van Provinciale Staten, wordt in de media uitvoerig bericht over de Turkse nationaliteit van het PVV Statenlid mevrouw Kouwenberg. Een vermeende Turkse nationaliteit zoals anderhalf jaar later zal blijken. Het is mij bekend dat een enkeling onder u van mening is dat de Turkse nationaliteit van mevrouw Kouwenberg een feit was en dat uitsluitend een administratieve wijziging heeft plaatsgevonden om de Turkse nationaliteit uit het GBA te verwijderen. Maar niets is minder waar. Het bleek namelijk inderdaad te gaan om een vermeende nationaliteit, dit omdat mevrouw Kouwenberg de Turkse nationaliteit nimmer blijkt te hebben gehad.
Voorzitter,
Wij moeten ontwaken uit de droom, waarin wij ons rijk waanden. Ons vermogen, hoofdzakelijk ontstaan uit de opbrengsten van de Nuon, is binnenkort met de muziek mee. En niet met het Gelders orkest!